Carian

Sambutan Maulidur Rasul meriah di Kampung Bokara











Oleh ROZZALIN HASHIM

KAMPUNG Bokara, kira-kira enam kilometer dari pusat bandar Sandakan bukan sahaja dikenali sebagai salah sebuah perkampungan paling terawal di bandar ini bahkan turut terkenal amat mementingkan adat resam dan budaya yang diwarisi sejak zaman-berzaman.

Menjelang sambutan Maulidur Rasul pada setiap tahun maka di situlah masyarakat umum akan dapat menilai penduduk Bokara yang kebanyakannya berbangsa Bajau Simunul itu masih meneruskan adat bergunting rambut untuk bayi baru lahir.

Seawal usia 1 bulan, bayi yang lengkap berpakaian cantik dan bagi bayi lelaki dipakaikan pakaian seperti ' Pahlawan ' akan diarak oleh anggota keluarga sambil diiringi paluan kompang berserikan bunga manggar menuju ke Masjid Nurussholihin.

Setibanya di Masjid Nurussholihin, rambut bayi akan digunting oleh Imam Haji Ibrahim Amir Hussin dengan alunan lagu-lagu Marhaban dan Berzanji dinyanyikan sekumpulan jemaah masjid.

Lantaran itu, Bokara muncul sebuah perkampungan paling unik kerana sambutan Maulidur Rasul yang diadakan begitu berbeza seperti kampung-kampung lain, di Bokara setiap penduduk khususnya yang berkemampuan akan menjemput kanak-kanak untuk datang ke rumah menghadiri majlis bergunting rambut sebagai pelengkap untuk mengiringi bayi yang diarak ke Masjid Nurussholihin.

Menariknya, sebahagian besar penduduk Bokara mengadakan majlis seumpamanya sebagai mewarisi amalan yang sudah pun sebati setiap kali tibanya hari memperingati kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.

Penulis yang menjalankan liputan khas sempena perayaan Maulidur Rasul di Bokara pada Jumaat lepas mendapati sambutannya sungguh meriah apabila alunan lagu-lagu Marhaban dan Berzanji sebagai tanda pujian kepada Nabi Muhammad S.A.W berkumandang seawal jam 1.30 tengahari.

Diketuai Penolong Setiausaha Masjid Nurussholihin, Abdul Kadir Haji Jamadil, mereka akan mengalunkan lagu-lagu Marhaban dan Berzanji secara beramai-ramai sementara Haji Ibrahim dan pembantunya akan menggunting jambul bayi yang datang bergilir-gilir selepas diarak dari rumah.

Bermacam-macamlah buah tangan antaranya kek, kuih muih, buah-buahan sehingga kepada wang tunai yang dihias cantik diberikan kepada pihak masjid sebagai tanda penghargaan daripada anggota keluarga yang membawa bayi mereka.

Paling meriah sekali golongan kanak-kanak yang ditemani ibu bapa, terpancar kegembiraan di wajah mereka apabila mengarak bayi dengan berpakaian baju Melayu sambil membawa bunga manggar dan buah tangan tidak kurang juga hebatnya golongan remaja lengkap berpakaian cantik.

Bagi mendapatkan penjelasan lebih lanjut berhubung sambutan Maulidur Rasul di Bokara, beberapa penduduk Bokara telah ditemubual.

" Sebenarnya, budaya setiap kali menjelangnya sambutan Maulidur Rasul di Kampung Bokara sudah pun diamalkan sejak sekian lama dan sehinggalah sekarang ia terus dipertahankan kerana masyarakat Bokara amat mementingkan adat resam dan budayanya, " kata Haji Ibrahim, 70-an, semasa ditemui.

Beliau difahamkan tradisi menggunting rambut bayi dan diarak ke masjid dibawa dari Johor kemudiannya berkembang ke Sabah.

Katanya, ramai pendakwah Islam yang datang ke Sandakan menyebarkan ajaran Islam secara meluas termasuk memperkenalkan acara menggunting rambut bayi setiap kali menjelang sambutan Maulud.

" Sebab itu, sehinggalah sekarang penduduk Kampung Bokara masih mempertahankan budaya tersebut kerana ia sudah pun diamalkan sejak sekian lamanya, " jelasnya.

Haji Ibrahim yang merupakan Imam Masjid Nurussholihin berharap pada generasi akan datang mempertahankan budaya tersebut agar tidak lapuk ditelan dek zaman.

Menurut beliau, paling menarik apabila semua warga Bokara berhimpun pada sambutan Maulidur Rasul sakali gus menunjukkan bahawa betapa kukuhnya hubungan perpaduan di kalangan mereka.

Ketua Kampung
Ini kata beliau, banyak kebaikannya salah satu menunjukkan betapa penduduk setempat sentiasa bersatu padu di mana mereka dapat berkumpul pada hari Maulidur Rasul sambil membawa bayi masing-masing.

" Tengoklah pada hari ini, semua orang kampung berkumpul di masjid untuk menyaksikan majlis bergunting rambut dan kanak-kanak pula nyata gembira selepas berarak dari rumah ... saya berharap budaya ini dapat diteruskan kerana ia membawa banyak kebaikan dari segi permuafakatan penduduk setempat, " tambahnya.

Pengerusi Masjid Nurussholihin, Haji Zainal Rajan pula berharap budaya mengarak bayi ke masjid untuk bergunting rambut hendaklah dipertahankan memandangkan ia sudah menjadi budaya berterusan di kampung tersebut.

Ini katanya, penduduk Bokara amat mementingkan adat dan budaya pada masa sama ia telah pun diamalkan sejak sekian lamanya.

" Ini menunjukkan kita bersatu padu dan sentiasa bekerjasama sambil menyambut hari keputeraan Nabi Muhammad S.A.W, " katanya.
Bokara, Haji Eram Lattoh, mengajak warga Bokara agar berbangga kerana budaya yang diwarisi ini masih diamalkan sehingga hari ini.

Justeru, beliau mahu budaya ini dipertahankan demi generasi akan datang.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kg Bokara, Yasser Rashdan Haji Hamdan memberitahu sesungguhnya Bokara sangat unik kerana
sambutan Maulud berbeza dengan kampung-kampung lain.

Ini kerana katanya, warga Bokara terutamanya golongan kanak-kanak akan mengiringi bayi bersama-sama anggota keluarga sambil diiringi paluan kompang dan bunga manggar.

" Bayi akan dihias dengan pakaian yang cantik dan diarak menuju ke masjid. Budaya tersebut adalah salah satu adat yang masih diamalkan para warga Bokara. Ini adalah satu adat resam serta budaya yang mampu mengeratkan silaturrahim di kalangan penduduk setempat, " ujarnya.

Bagi Jaafar Hj Abu Bakar pula berharap agar budaya berkenaan dipertahankan kerana ia sudah pun diamalkan sejak sekian lamanya di kampung ini.

" Bayangkan, pada tahun 1970-an ketika kami masih remaja lagi acara mengarak bayi ke masjid untuk digunting rambut sangat meriah ... betapa eratnya hubungan orang kampung jelas terpancar setiap kali sambutan Maulud diadakan, " katanya.

Katanya, sehingga hari ini masih menjadi budaya berterusan sekali gus menunjukkan warga Bokara amat mementingkan warisan dan adat budaya daripada ajaran Islam sebenarnya.

Ketua Pergerakan Wanita Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) Bahagian Sandakan, Hajah Putram Haji Syed Ismail, berkata beliau berbangga sehingga hari ini budaya mengarak bayi ke masjid menjadi budaya berterusan di kampung tersebut.

Ini menunjukkan betapa warga Bokara menitikberatkan budaya yang telah diwarisi sejak sekian lamanya, kata Hajah Putram.

" Kita berharap budaya berterusan ini dipertahankan demi manfaat generasi akan datang, " katanya lagi.

Jaliha Hj Salleh juga sependapat dengan Hajah Putram supaya budaya yang menjadi amalan warga Bokara itu dipertahankan sampai bila-bila.

Katanya, ini menunjukkan betapa eratnya hubungan orang kampung setiap kali tibanya sambutan Maulidur Rasul di mana anggota keluarga akan berhimpun di masjid sambil membawa anak-anak untuk bergunting rambut.

Bagi Haji Rizki Haji Aliong pula menjelaskan sambutan Maulidur Rasul di Bokara seperti isi dan kuku tidak dapat dipisahkan ditambah lagi dengan alunan marhaban dan berzanji sebagai satu tanda penduduk kampung begitu membesarkan Rasulullah S.A.W.

Beliau berkata, adat dan budaya ini perlu dipertahankan selagi tidak bercanggah dengan hukum syarak dan generasi muda di Bokara perlu bersedia untuk menjadi pelapis dalam pelaksanaan sambutan Maulidur Rasul agar budaya itu berterusan serta tidak di telan oleh zaman.

Hardee Ali memberitahu pegangan kasih sayang dan cinta kepada Rasulullah S.A.W sentiasa tersemat di dalam hati maka sebab itulah tradisi Marhaban dan acara bergunting rambut Bokara semasa sambutan Maulidur Rasul tetap diteruskan sehingga kini.

" Kampung kami sungguh unik sekali bila tibanya perayaan Maulidur Rasul pada setiap tahun. Ini adalah tradisi sebagai menyambut kelahiran Nabi Muhammad yang sudah diamalkan, " ujanrnya.

Katanya, paling menarik kanak-kanak yang menyambutnya ternyata riang gembira bila berarak mengiringi bayi sambil membawa bunga manggar diiringi paluan kompang.

Ray Ibrahim Hj Othman berharap tradisi yang menjadi budaya berterusan kepada warga Bokara dapat dipertahankan.

Katanya, mungkin Bokara satu-satunya perkampungan masih mengamalkan budaya tersebut kerana setiap anggota keluarga akan menjemput kanak-kanak untuk datang ke rumah untuk tujuan mengarak bayi bergunting rambut di masjid.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Sambutan Maulidur Rasul meriah di Kampung Bokara"

Post a Comment